de serviceadviseur: de belangrijkste medewerker binnen het autobedrijf!

vibber. Vooruit in beweging, bewogenheid en resultaat.

De serviceadviseur is misschien wel de belangrijkste persoon in het autobedrijf als het gaat om invloed op de klanttevredenheid én als het gaat om (invloed op) het rendement. Maar juist de serviceadviseur staat onder druk. Hij / zij maakt lange dagen, heeft weinig pauze en wordt soms ‘gebruikt’ door collega’s. Het verzuim is hoog en neemt, net als het verloop, toe! Wat is er aan de hand?

Dit is het tiende artikel in een serie over het belang van aftersales voor het rendement van een autobedrijf. Wat ons betreft, nog steeds een blinde vlek in autoland.

Wat is er aan de hand? Hoe druk is de serviceadviseur nu écht? En zijn dit “feelings or facts?”

Om dit te onderzoeken doen wij, door middel van een Multi Moment Opname (MMO), regelmatig onderzoek naar de tijdsbesteding van de serviceadviseur. MMO is een techniek waarmee de tijdsbesteding van medewerkers, op basis van steekproefsgewijze metingen, zeer nauwkeurig in kaart kan worden gebracht. Het doel is uiteindelijk het signaleren van knelpunten en het optimaliseren van processen én de organisatie.

wat zijn de meest in het oog springende uitkomsten van onze onderzoeken?

verspilling

We constateren regelmatig verspilling. Een serviceadviseur is een deel van zijn tijd bezig met werkzaamheden die niet voor hem bestemd zijn en / of voorkomen hadden kunnen worden. Doordat hij iets doet wat in het takenpakket van een collega thuishoort of wat bij niemand belegd is (maar evengoed niet bij de serviceadviseur thuishoort). Maar ook komt het voor dat de serviceadviseur druk is met werkzaamheden die ‘ontstaan’ doordat structuur onvoldoende aanwezig is, werkprocedures niet kloppen en / of procedures niet juist gevolgd worden. Artikel 4 van onze serie heeft als titel Too busy to improve en gaat verder in op verspillingen in het autobedrijf.

too busy to improve

wisselingen

Wat verder opvalt is het grote aantal keer dat een serviceadviseur ongewenst van taak wisselt, of beter: moet wisselen. Gemiddeld wordt hij ruim 15 keer per uur door anderen van zijn werk gehaald. Meestal zonder dat hij er zelf voor kiest. Dit kan bijvoorbeeld een monteur zijn met een vraag, een binnenkomende klant of een telefoontje. Dit draagt voor een groot deel bij aan het gevoel van drukte. De serviceadviseur kan dus zelden in één keer zijn taak afmaken. En juist dit zorgt voor véél frustratie en het gevoel van druk. Niet alleen kost het werk hierdoor meer tijd. De kans op fouten neemt, door het grote aantal wisselingen, ook toe.

“Een serviceadviseur wisselt zeer vaak van activiteit. Gemiddeld ruim 15 keer per uur. Soms kiest hij er zelf voor, maar meestal overkomt het hem.”

voorbereiding

We zien ook dat de serviceadviseur, door een betere werkvoorbereiding veel tijd kan besparen én niet voor verrassingen komt te staan. Denk bij voorbereiding bijvoorbeeld aan het voeren van driehoeksoverleg. Dit hebben we eerder besproken tijdens onze webinars en in eerdere artikelen. Bijvoorbeeld in artikel 9: Betrokkenheid: het gaat om de balans tussen hard én zacht of in artikel 5: Werkoverleg kost tijd, ja. Maar het levert méér op!

klantcontactcenter / backoffice

Wat opvalt is dat wanneer er een klantcontactcenter of backoffice is, de serviceadviseurs structureel minder van hun werk worden gehaald (bijvoorbeeld door minder telefoonverkeer) en dat er dus minder wisselingen zijn. Hierdoor ontstaat er meer rust op de receptie en is er, bij die bedrijven, meer tijd en aandacht voor de klant. Maar let op! Het klantcontactcenter en / of de backoffice moet wel goed georganiseerd zijn. En bezet met mensen die weten wat er speelt binnen een autobedrijf. Anders heeft het een averechts effect. Dan worden er bijvoorbeeld werkplaatsafspraken gemaakt, die niet kloppen of überhaupt niet kunnen.

klant contact centre

IT-systemen

Tot slot, constateren we maar al te vaak dat IT-systemen tijdverslinders zijn. Bijvoorbeeld doordat systemen niet goed met elkaar communiceren, waardoor exact dezelfde informatie op verschillende plekken ingevoerd moet worden. Maar óók doordat gebruikers onvoldoende kennis van de systemen hebben en daardoor inefficiënt te werk gaan. Of erger nog: extra werk voor zichzelf en / of een collega creëren. Gevolg: het systeem dat voor een verlichting van de werkzaamheden zou moeten zorgen wordt juíst een veroorzaker van éxtra werk.

“IT-systemen zijn vaak tijdverslinders. Systemen die voor een verlichting van de werkzaamheden zouden moeten zorgen, zijn juíst een veroorzaker van éxtra werk.”

Aan de systemen kunnen we vaak niet eenvoudig wat wijzigen. Maar we kunnen er wel voor zorgen dat er interfaces zijn waardoor systemen ‘met elkaar praten’. En dat de serviceadviseurs voldoende kennis hebben van de systemen. Investeer in opleidingen! Met andere woorden, doe één stap terug om er vervolgens twee vooruit te kunnen doen.

Too busy to improve

hoe nu verder?

Binnen een autobedrijf zijn klanttevredenheid en rendement nauw met elkaar verbonden. De serviceadviseur speelt hierin, zoals aangegeven, een cruciale rol. Zorg ervoor dat hij die rol ook echt kan oppakken.

“Het begint met bewustwording en het introduceren van het volgende principe: de service adviseur is de belangrijkste persoon in het dealerbedrijf.

Het begint met bewustwording en het introduceren van het volgende principe: de service adviseur is de belangrijkste persoon in het dealerbedrijf. Daarnaast kunnen de meeste autobedrijven winst boeken op het gebied van (bijvoorbeeld):

Voor het volledig benutten van de “extra” tijd en “extra” aandacht voor de klant bij de serviceadviseur adviseren wij om te investeren in zijn commerciële vaardigheden.

wil je meer weten?

Wil je meer weten? Wil je weten hoe het zit met jouw serviceadviseurs? Neem dan contact met ons op.

Albert van Middelkoop (06 33 75 98 94 | a.vanmiddelkoop@vibber.nl)

Remco de Vette (06 21 28 02 06 | r.devette@vibber.nl)

De marges in automotive-retail zijn flinterdun. Binnen vibber begrijpen wij er niets van dat maar weinig autobedrijven écht werk maken van hun aftersalesbijdrage. Wij zien het geld simpelweg op straat liggen en bijna niemand bukt?! En dat moet anders, vinden wij. De komende periode brengen wij iedere week een artikel uit, waarin we een relevant aftersales thema behandelen.

 Kijk hier voor andere artikelen:

vibber. Toekomstgericht met aandacht voor continuïteit en duurzaamheid.

wat ons bezighoudt
Benieuwd wat ons bezighoudt? Hier vind je ons nieuws, onze cases, blogs en meer.

People

medewerkersbetrokkenheid en werkgeluk Auto Totaal BV

Het verhogen van het werkgeluk en de medewerkersbetrokkenheid stond centraal tijdens het project bij Auto...

Assets

implementatie fleetmanagement/werkplaatsmanagementsoftware Ultimo

aanleiding Marcel Spaansen, manager Spaansen Materieel en Techniek, heeft de ambitie om zijn bedrijfsunit...

People, Vibber

betrokkenheid en werkgeluk binnen de automotive

Hoe kun je als autobedrijf zorgen dat je aantrekkelijk bent én blijft om bij te werken, waardoor er meer...

People

vibber officieel partner van Semco Style Institute

Met de ondertekening van een partnerovereenkomst slaan vibber en Semco Style Institute de handen ineen om...

Assets

verhoging inzetbaarheid van wagenpark bij Wielemaker

Wielemaker is al meer dan honderd jaar actief in Middelburg met haar afvalinzameling en transport. Tot circa...

Assets, Projects

duurzaam assetmanagement bij Irado (video)

Vibber is door Irado gevraagd om duurzaam assetmanagement op te zetten. In de vorm van een volwaardige afdeling en de implementatie van...

Vibber

happy vibber day!

Vibber is één jaar! Wij zijn hier uiteraard heel erg blij mee en dat mag gevierd worden. Aangezien het erg lastig is om dit te vieren in corona-tijd, moesten wij creatief zijn....

Vibber

ontdek vibber in onze toffe bedrijfsvideo

W&D consultants en WEL Company, twee bedrijven, één DNA. Humor, strijdlust en broederschap. Beide gestart vanuit een passie voor...

vibber gecertificeerd implementatiepartner van Ultimo Software

Vibber en Ultimo hebben een overeenkomst getekend! Vibber gaat als gecertificeerd implementatiepartner van...

Projects

digitalisering van aftersales binnen Toyota

Binnen steeds meer automotive organisaties is een digitale transformatie van aftersales-processen...

Assets, Projects

Looije Verpakkingen: vooruit in facilitymanagement

Looije Verpakkingen is in de afgelopen jaren sterk gegroeid. Naast uitzendbureaus zijn er een aantal mooie...

Assets, Projects

wagen- en materieelparkbeheer Gemeente Maassluis

Gemeente Maassluis stond voor de uitdaging om haar eigen wagenpark en materieel te verduurzamen tegen...

People

autonomie en zelfsturing implementeren bij Neo-Mundo

Mijke Eggink, eigenaresse van Neo-Mundo, is gefascineerd door de theorieën over autonomie en zelfsturing...

Vibber

trainingen van de vibber academy

Vibber staat voor vooruitgang en beweging. Om dit te realiseren, is persoonlijke ontwikkeling en het werven van kennis binnen jouw...

People, Projects

aftersales bijdrage: hét antwoord op dalend rendement

Het rendement binnen de automotive-retail (en dan vooral van dealerbedrijven) staat al jaren onder de druk....

Audits

onafhankelijk audit bureau: controleren bij Mitsubishi Motors

Hoe betrouwbaar auto’s ook zijn, het kan natuurlijk altijd voorkomen dat er binnen de garantietermijn iets...

Meer weten?

Neem vooral contact met ons op!

Bandijkweg 46A
2676 LJ Maasdijk

hallo@vibber.nl
+31 (0) 174 730 419

Bandijkweg 46A
2676 LJ Maasdijk

audits@vibber.nl
+31 (0) 174 203 103

Patroonstraat 1
3861 RN Nijkerk

hallo@vibber.nl
+31 (0) 174 730 419

Stollenstraße 1
D-46537 Dinslaken

info@vibber.de
+49 20 647 748 797

© 2022 vibber B.V.