werkplaatsplanning is minimaal het halve werk

vibber. Vooruit in beweging, bewogenheid en resultaat.

Doordat wij in het verleden een vernuftig project op het gebied van werkplaatsplanning mochten verzorgen, hebben wij een goede neus voor ‘valse lucht’ ontwikkeld. En helaas is dát hetgeen wij nog zéér regelmatig aantreffen in het plansysteem van menig autobedrijf.

Dit is het tweede artikel in een serie over het belang van aftersales voor het rendement van een autobedrijf. Wat ons betreft, nog steeds een blinde vlek in autoland.

werkplaatsplanning systemen

Voor het plannen van de werkplaats zijn verschillende systemen beschikbaar. Veel autobedrijven maken gebruik van een geïntegreerde planningsmodule van een dealer- of garagemanagementsysteem. Andere hebben geïnvesteerd in een digitaal plansysteem, zoals Plan-IT of MecaPlanning. Maar ook zien we nog steeds fysieke planborden aan de muur met schouderkaartjes of werkorders. En héél soms nog een grote agenda op het bureau van de service adviseur. Maar met welk systeem er ook gepland wordt, de kwaliteit van de werkplaatsplanning wordt nog steeds bepaald door de gebruiker.

In het eerste artikel in deze serie over aftersalesrendement gaven wij al aan dat de werkplaatsplanning van menig autobedrijf rammelt. En dat heeft meerdere oorzaken, waarvan we er in dit artikel een aantal behandelen. Maar voordat we dat doen, eerst dit.

wet van Parkinson

Cyril Northcote Parkinson schreef in 1955 een stuk in The Economist, waarin hij refereerde aan het feit dat de omvang van het Britse rijk afnam terwijl er steeds meer ambtenaren nodig waren. Tegenwoordig bedoelt men met de (Eerste) Wet van Parkinson dat het werk net zo lang duurt als de tijd die hiervoor beschikbaar is. Met andere woorden, als je ergens een uur de tijd voor krijgt, dan zul je de taak waarschijnlijk ook binnen een uur afronden. Maar als je voor dezelfde taak slechts 30 minuten krijgt, dan lukt het waarschijnlijk ook binnen deze tijd.

Uit ervaring weten wij dat de Wet van Parkinson ook van toepassing is op de werkplaats. En om die reden noemen we hier vijf oorzaken, die ervoor zorgen dat autobedrijven niet het maximale uit hun werkplaatsplanning halen.

aftersalesrendement

In veel autobedrijven wordt subjectief en op gevoel gepland en niet aan de hand van objectieve planningsregels. Dit betekent bijvoorbeeld dat een service adviseur op basis van persoonlijke ervaring tijd reserveert voor werkplaatsdoorgangen in plaats van dat hij vasthoudt aan vastgestelde flatratetijden. Er wordt dus regelmatig te veel tijd hiervoor ingepland. Of anders gezegd: dat er dus te weinig werk ingepland wordt met als risico dat de werkplaats om 15:30 uur helemaal stil valt. Killing voor het aftersalesrendement! Andere voorbeelden van objectieve planningsregels zijn maximale aantallen voor wachtklanten, complexe diagnoses en proefritten met klanten (in geval van klachten).

buffer

Vaak zien we ook dat niet alle productieve monteurs in de planning staan. Met als resultaat dat niet alle beschikbare uren ingepland worden en er een onwenselijke buffer ontstaat (lees: valse lucht in de planning). Wij adviseren dan ook om te allen tijde vanuit de werkelijke beschikbaarheid te plannen. Dus alle monteurs in de planning, maar uiteraard wel rekening houden met verlof, ziekte, scholing etc.

werkplaatsplanning indelen

In combinatie met het tweede punt komt het ook voor dat niet alle werkzaamheden opgenomen worden in de planning. Meerdere autobedrijven kiezen er bijvoorbeeld voor dat interne werkzaamheden (zoals het klaarmaken van nieuwe auto’s) niet in de planning gezet worden. Deze worden dan gebruikt om gaten – die doorgaans ontstaan omdat er niet goed gepland wordt?! – te vullen. En dit leidt altijd tot een suboptimale planning. Ons advies is dan ook: zet alle productieve monteurs in de planning én plan alle werkzaamheden ook daadwerkelijk in.

te veel werk

De vorige drie punten zorgen ervoor dat genoeg werk wordt ingepland. Het is ook zeer belangrijk dat er ook niet te veel tijd ingepland wordt. Wij zijn er dan ook groot voorstander zijn dat er – op basis van objectieve cijfers uit het verleden – rekening wordt gehouden met een capaciteitsreserve. Enerzijds omdat er uit geplande werkplaatsdoorgangen onvoorzien meerwerk kan volgen. Anderzijds omdat een autobedrijf ook te maken heeft met ongepland werk (zoals stranders of binnenvallers).

APK

Tenslotte constateert vibber ook dat er niet genoeg gebruikt gemaakt wordt van beschikbare competenties. Het komt voor dat er APK’s worden ingepland op een dag dat er helemaal geen APK-keurmeester aanwezig is, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het komt ook voor dat complexe diagnoses worden gepland terwijl diagnosetechnici hier niet genoeg tijd voor hebben. Beschikbare resources zoals: specifieke bruggen, bandenapparaten en aircoapparaten worden te vaak niet in de planning meegenomen.

uitleg werkplaatsplanning

hoe vibber werkplaatsplanning ziet

Beargumenteren wij met dit artikel de werkplaatsplanning dag in dag uit snaarstrak moet zijn? Dat we monteurs over de kling moeten jagen? Of dat kwantiteit belangrijker is dan kwaliteit? Nee, natuurlijk niet! Maar we vinden wel dat er goed nagedacht moet worden over hoe het werkelijk beschikbare aantal uren optimaal benut kan worden. En dan mag er best een gezonde druk op de werkplaats staan. Want een gezonde druk komt de productiviteit ten goede. En overigens ook de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden, aldus menig chef werkplaats. Een verhoging van de productiviteit met vijf procent komt neer op € 10.000 additionele winst per monteur per jaar.

Wil je hierover eens verder van gedachten wisselen? Of heb je andere aftersalesuitdagingen, neem dan gerust contact met ons op.

Remco de Vette (06 21 28 02 06 | r.devette@vibber.nl)

De marges in automotive-retail zijn flinterdun. Binnen vibber begrijpen wij er niets van dat maar weinig autobedrijven écht werk maken van hun aftersalesbijdrage. Wij zien het geld simpelweg op straat liggen en bijna niemand bukt?! En dat moet anders, vinden wij. De komende periode brengen wij iedere week een artikel uit, waarin we een relevant aftersalesthema behandelen.

Kijk hier voor eerder verschenen artikelen:

Artikel 1: Het belang van aftersales voor het rendement van een autobedrijf, nog steeds een blinde vlek in autoland

vibber. Toekomstgericht met aandacht voor continuïteit en duurzaamheid.

wat ons bezighoudt
Benieuwd wat ons bezighoudt? Hier vind je ons nieuws, onze cases, blogs en meer.

Vibber

Terugblik SEMCO-training De Waal

De Semco training voor leidinggevenden is er voor iedere medewerker die collega’s begeleidt, ondersteunt of aanstuurt. Noem het de...

Vibber

Kerstboodschap 2023

Afgelopen jaar stond in het teken van verandering, omdat we verhuisd zijn naar een pand in Rijswijk. Op ons nieuwe kantoor kunnen we onze...

Vibber

vibber rijdt MONO

Vibber is ambassadeur geworden van de MONO campagne en heeft zich aangesloten bij MONO zakelijk. Jaarlijks betreuren we in het zakelijk verkeer 240 doden en circa 12.000 ernstig...

People

medewerkersbetrokkenheid en werkgeluk Auto Totaal BV

Het verhogen van het werkgeluk en de medewerkersbetrokkenheid stond centraal tijdens het project bij Auto...

Assets

vibber implementatie Ultimo werkplaatsmanagement en assetmanagement bij Spaansen

aanleiding Marcel Spaansen, manager bij Spaansen Materieel en Techniek, heeft de ambitie...

People, Vibber

betrokkenheid en werkgeluk binnen de automotive

Hoe kun je als autobedrijf zorgen dat je aantrekkelijk bent én blijft om bij te werken, waardoor er meer...

Assets, Projects

duurzaam assetmanagement bij Irado (video)

Vibber is door Irado gevraagd om duurzaam assetmanagement op te zetten. In de vorm van een volwaardige afdeling en de implementatie van...

People

vibber officieel partner van Semco Style Institute

Met de ondertekening van een partnerovereenkomst slaan vibber en Semco Style Institute de handen ineen om...

Assets

verhoging inzetbaarheid van wagenpark bij Wielemaker

Wielemaker is al meer dan honderd jaar actief in Middelburg met haar afvalinzameling en transport. Tot circa...

Vibber

happy vibber day!

Vibber is één jaar! Wij zijn hier uiteraard heel erg blij mee en dat mag gevierd worden. Aangezien het erg lastig is om dit te vieren in corona-tijd, moesten wij creatief zijn....

Vibber

ontdek vibber in onze toffe bedrijfsvideo

W&D consultants en WEL Company, twee bedrijven, één DNA. Humor, strijdlust en broederschap. Beide gestart vanuit een passie voor...

vibber gecertificeerd implementatiepartner van Ultimo Software

Vibber en Ultimo hebben een overeenkomst getekend! Vibber gaat als gecertificeerd implementatiepartner van...

Projects

digitalisering van aftersales binnen Toyota

Binnen steeds meer automotive organisaties is een digitale transformatie van aftersales-processen zichtbaar....

Assets, Projects

Looije Verpakkingen: vooruit in facilitymanagement

Looije Verpakkingen is in de afgelopen jaren sterk gegroeid. Naast uitzendbureaus zijn er een aantal mooie...

Assets, Projects

wagen- en materieelparkbeheer Gemeente Maassluis

Gemeente Maassluis stond voor de uitdaging om haar eigen wagenpark en materieel te verduurzamen tegen...

People

autonomie en zelfsturing implementeren bij Neo-Mundo

Mijke Eggink, eigenaresse van Neo-Mundo, is gefascineerd door de theorieën over autonomie en zelfsturing...

Vibber

trainingen van de vibber academy

Vibber staat voor vooruitgang en beweging. Om dit te realiseren, is persoonlijke ontwikkeling en het werven van kennis binnen jouw...

People, Projects

aftersales bijdrage: hét antwoord op dalend rendement

Het rendement binnen de automotive-retail (en dan vooral van dealerbedrijven) staat al jaren onder de druk....

Audits

onafhankelijk audit bureau: controleren bij Mitsubishi Motors

Hoe betrouwbaar auto’s ook zijn, het kan natuurlijk altijd voorkomen dat er binnen de garantietermijn iets...

Meer weten?

Neem vooral contact met ons op!

Lange Kleiweg 56C
2288 GK Rijswijk

hallo@vibber.nl
+31 (0) 70 204 4242

Lange Kleiweg 56C
2288 GK Rijswijk

audits@vibber.nl
+31 (0) 70 204 4045





© 2024 vibber B.V.