rendement automotive sector: meer met minder door centraliseren

vibber. Vooruit in beweging, bewogenheid en resultaat.

Het rendement van de automotive sector staat al jaren onder de druk. En COVID-19 helpt daar natuurlijk ook niet bij. Deze ontwikkelingen maken een kritische blik op de bedrijfsvoering nóg noodzakelijker. Waar liggen mogelijkheden om de efficiëntie verder te verbeteren? Klopt de verhouding tussen direct en indirect personeel nog? Hoe is het gesteld met de commerciële slagkracht in aftersales?

Dit is het 11e artikel in een serie over het belang van aftersales voor het rendement van een autobedrijf. Wat ons betreft, nog steeds een blinde vlek in autoland.

efficiëntie automotive sector

In het kader van klanttevredenheid en -loyaliteit is het tegelijkertijd van belang de kwaliteit van de dienstverlening op peil te houden en te zorgen voor een uitstekende klantbehandeling. Dat levert een spanningsveld op. Enerzijds de zoektocht naar efficiëntie, die al snel leidt tot de gedachte ‘we moeten méér doen met mínder mensen’. Aan de andere kant wordt de lat ten aanzien van professionele en klantvriendelijke bediening van klanten steeds hoger gelegd. Door klanten, maar (bijvoorbeeld) ook door importeurs. Centraliseren van werkzaamheden is één van de manieren om méér te doen met minder mensen.

Wij pleiten voor het aanbrengen van focus

focus

Focus op een paar taken en deze helemaal goed en efficiënt uitvoeren, in plaats van alle taken ‘een beetje doen’. Dit betekent in de praktijk het splitsen van taken. Centraliseren én doordoor ruimte geven om te specialiseren. Er moet meer focus op deze punten worden gelegd om het rendement in de automotive sector te verbeteren.

centraliseren

De meest eenvoudige vorm van centraliseren, is het inrichten van een backoffice. Waardoor frontoffice werkzaamheden en backoffice werkzaamheden gescheiden worden. In de administratieve backoffice vinden dié werkzaamheden plaats waarbij er géén fysiek contact met de klant nodig is. Bijvoorbeeld: plannen van afspraken, voorbereiden van werkorders, uitzoeken van meerwerk, toestemming vragen, factureren en claimen. Backoffice medewerkers hoeven niet in zicht van de klant te zijn en kunnen geconcentreerder werken zonder onderbrekingen. Dit hoeft geen fulltime baan te zijn. En is door één van de frontoffice serviceadviseurs ook goed in te vullen tussen bijvoorbeeld 10:00 en 15:00 uur. De overige uren (de piekuren) draait de serviceadviseur weer mee aan de balie.

klant contact center

Naar Engels (en elkaars) voorbeeld hebben meerdere autobedrijven een eigen klantcontactcenter (KCC) opgezet. En dat juichen wij toe, want met een eigen KCC kan een aantal problemen opgelost worden. MITS het KCC goed wordt opgezet. We noemen er drie:

Het opzetten van een centraal magazijn is makkelijker gezegd dan gedaan, maar kent een aantal evidente voordelen

centraal magazijn

Het inrichten van een centraal magazijn is de derde mogelijkheid om focus aan te brengen. Het centraliseren van een magazijn is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar kent een aantal evidente voordelen, we noemen er weer drie:

rendement automotive sector verhogen komt niet vanzelf

Centraliseren is niet eenvoudig. En het benutten van de voordelen gaat niet vanzelf.

Wij zien regelmatig dat autobedrijven er niet uithalen wat erin zit. En dat is doodzonde, want uit onze business cases blijkt doorgaans dat de investering in centralisatie niet alleen positieve ervaringen van (met name) frontoffice medewerkers en klanten oplevert, maar ook een positief rendement in de automotive sector kent.

De cruciale vraag is dan ook: hoe wordt de gewonnen tijd benut en wat levert dat (extra) op?

Maar dat gaat echter niet vanzelf. Terugverdieneffecten vragen om aandacht en energie. Niet alleen binnen de gecentraliseerde afdeling, maar juist ook op de (decentrale) afdelingen / vestigingen. Een voorbeeld: na de opzet van een klantcontactcenter kan er significant meer verlangd worden van bijvoorbeeld serviceadviseurs. De KCC-medewerkers nemen immers een deel van hun werkzaamheden en een aantal verstorende factoren weg. De cruciale vraag is dan ook: hoe wordt deze gewonnen tijd benut en wat levert dat (extra) op?

return on investment

Mits juist gemanaged, zijn er legio terugverdieneffecten mogelijk. Weer een voorbeeld: door de inzet van een klantcontactcenter kan een omzetstijging gerealiseerd worden door een betere cross- en upselling (= hogere besteding), professionele servicemarketing (= hogere retentie) en betere benutting van de werkplaatscapaciteit (= hogere productiviteit). Tevens behoort kostenreductie tot de mogelijkheden door rationalisatie van de organisatie (= personeelskrimp), reductie van herhaalbezoeken (= minder faalkosten) en verlaging van de werkdruk voor frontoffice medewerkers (= minder personeelsverloop). En dan laten we de effecten op de klanttevredenheid nog buiten beschouwing.

business case

Rondom centraliseren adviseren wij ondernemers altijd twee dingen.

Maak als eerste een business case en bepaal vooraf op welke gebieden je de investering in centralisatie wil terugverdienen. Monitor vervolgens periodiek of deze terugverdieneffecten ook daadwerkelijk gerealiseerd worden en stuur bij waar nodig. Zoals gezegd, het gaat immers niet vanzelf.

begeleiding rendement automotive sector

Medewerkers hebben het ‘recht’ om optimaal begeleid te worden in het afscheid nemen van het vertrouwde en de transitie naar en het adopteren van het nieuwe

Ten tweede, heb niet alleen oog voor de harde componenten (processen, procedures, structuur etc.), maar richt je ook op de zachte componenten en realiseer je dat je heel wat van de medewerkers vraagt. In de implementatie aanpak moet dan ook ruime aandacht zijn voor de change component. Medewerkers hebben immers het ‘recht’ om optimaal begeleid te worden in het afscheid nemen van het vertrouwde en de transitie naar en het adopteren van het nieuwe. Uiteindelijk is dat niet alleen in het belang van de medewerkers zelf, maar ook van het gehele bedrijf. Een slecht begeleide implementatie kan namelijk – naast onzekerheid en onrust – ook significante financiële risico’s veroorzaken.

Wil je hierover eens verder van gedachten wisselen? Of heb je andere aftersales uitdagingen, neem dan gerust contact met ons op.

Remco de Vette (06 21 28 02 06 | r.devette@vibber.nl)

Het rendement in de automotive sector is flinterdun. Binnen vibber begrijpen wij er niets van dat maar weinig autobedrijven écht werk maken van hun aftersalesbijdrage. Wij zien het geld simpelweg op straat liggen en bijna niemand bukt?! En dat moet anders, vinden wij. De komende periode brengen wij iedere week een artikel uit, waarin we een relevant aftersalesthema behandelen.

Kijk hier voor andere artikelen:

Het belang van aftersales voor het rendement van een autobedrijf, nog steeds een blinde vlek in autoland 

Een goede werkplaatsplanning is het halve werk (en misschien wel méér)

Sturen op aftersalesperformance is nét zo essentieel als sturen op salesperformance

Too busy to improve?!

Werkoverleg kost tijd, ja. Maar het levert méér op!

Voordeur open, maar vooral achterdeur dicht!

Commercie is niet vies!

De werkorder, (onderschat) middelpunt van de aftersales organisatie

Betrokkenheid: het gaat om de balans tussen hard én zacht
De serviceadviseur, de belangrijkste medewerker binnen het autobedrijf!

vibber. Toekomstgericht met aandacht voor continuïteit en duurzaamheid.

wat ons bezighoudt
Benieuwd wat ons bezighoudt? Hier vind je ons nieuws, onze cases, blogs en meer.

Assets

Partnerreferentie Ultimo en vibber

Een ijzersterke samenwerking in de fleetmanagement en logisitieke sector. Lees hier over het...

Vibber

Terugblik SEMCO-training De Waal

De Semco training voor leidinggevenden is er voor iedere medewerker die collega’s begeleidt, ondersteunt of aanstuurt. Noem het de...

Vibber

Kerstboodschap 2023

Afgelopen jaar stond in het teken van verandering, omdat we verhuisd zijn naar een pand in Rijswijk. Op ons nieuwe kantoor kunnen we onze...

Vibber

vibber rijdt MONO

Vibber is ambassadeur geworden van de MONO campagne en heeft zich aangesloten bij MONO zakelijk. Jaarlijks betreuren we in het zakelijk verkeer 240 doden en circa 12.000 ernstig...

People

medewerkersbetrokkenheid en werkgeluk Auto Totaal BV

Het verhogen van het werkgeluk en de medewerkersbetrokkenheid stond centraal tijdens het project bij Auto...

Assets

vibber implementatie Ultimo werkplaatsmanagement en assetmanagement bij Spaansen

aanleiding Marcel Spaansen, manager bij Spaansen Materieel en Techniek, heeft de ambitie...

People, Vibber

betrokkenheid en werkgeluk binnen de automotive

Hoe kun je als autobedrijf zorgen dat je aantrekkelijk bent én blijft om bij te werken, waardoor er meer...

Assets, Projects

duurzaam assetmanagement bij Irado (video)

Vibber is door Irado gevraagd om duurzaam assetmanagement op te zetten. In de vorm van een volwaardige afdeling en de implementatie van...

People

vibber officieel partner van Semco Style Institute

Met de ondertekening van een partnerovereenkomst slaan vibber en Semco Style Institute de handen ineen om...

Assets

verhoging inzetbaarheid van wagenpark bij Wielemaker

Wielemaker is al meer dan honderd jaar actief in Middelburg met haar afvalinzameling en transport. Tot circa...

Vibber

happy vibber day!

Vibber is één jaar! Wij zijn hier uiteraard heel erg blij mee en dat mag gevierd worden. Aangezien het erg lastig is om dit te vieren in corona-tijd, moesten wij creatief zijn....

Vibber

ontdek vibber in onze toffe bedrijfsvideo

W&D consultants en WEL Company, twee bedrijven, één DNA. Humor, strijdlust en broederschap. Beide gestart vanuit een passie voor...

vibber gecertificeerd implementatiepartner van Ultimo Software

Vibber en Ultimo hebben een overeenkomst getekend! Vibber gaat als gecertificeerd implementatiepartner van...

Projects

digitalisering van aftersales binnen Toyota

Binnen steeds meer automotive organisaties is een digitale transformatie van aftersales-processen zichtbaar....

Assets, Projects

Looije Verpakkingen: vooruit in facilitymanagement

Looije Verpakkingen is in de afgelopen jaren sterk gegroeid. Naast uitzendbureaus zijn er een aantal mooie...

Assets, Projects

wagen- en materieelparkbeheer Gemeente Maassluis

Gemeente Maassluis stond voor de uitdaging om haar eigen wagenpark en materieel te verduurzamen tegen...

People

autonomie en zelfsturing implementeren bij Neo-Mundo

Mijke Eggink, eigenaresse van Neo-Mundo, is gefascineerd door de theorieën over autonomie en zelfsturing...

Vibber

trainingen van de vibber academy

Vibber staat voor vooruitgang en beweging. Om dit te realiseren, is persoonlijke ontwikkeling en het werven van kennis binnen jouw...

People, Projects

aftersales bijdrage: hét antwoord op dalend rendement

Het rendement binnen de automotive-retail (en dan vooral van dealerbedrijven) staat al jaren onder de druk....

Audits

onafhankelijk audit bureau: controleren bij Mitsubishi Motors

Hoe betrouwbaar auto’s ook zijn, het kan natuurlijk altijd voorkomen dat er binnen de garantietermijn iets...

Meer weten?

Neem vooral contact met ons op!

Lange Kleiweg 56c
2288 GK Rijswijk

hallo@vibber.nl
+31 (0)70 204 4242

Lange Kleiweg 56c
2288 GK Rijswijk

audits@vibber.nl
+31 (0)70 204 4045

Lange Kleiweg 56c
2288 GK Rijswijk

hallo@semcostyle.nl
+31 (0)70 204 4264



© 2024 vibber B.V.