People
Behoud van personeel: Autotaalglas blinkt uit in werkgeluk en betrokkenheid
Bij vibber geloven we dat betrokken en gelukkige medewerkers de sleutel zijn tot het succes van elke...
vibber. Vooruit in beweging, bewogenheid en resultaat.
Binnen autobedrijven horen wij regelmatig “we moeten niet harder, maar slimmer werken”. Helaas blijft het vaak bij woorden, slechts zelden wordt werk efficiënter gemaakt en verspillingen verminderd. Vibber doet regelmatig onderzoek naar efficiëntie binnen organisaties, soms zelfs in de vorm van tijdstudies. Uit onderzoek blijkt dat er veel tijd verloren gaat aan: onnodige werkzaamheden, bewegingen, vertragingen en verstoringen. Efficiënt werken is extra belangrijk in een branche waarin de marges flinterdun zijn. In deze blog lees je tips en tricks over efficiënt werken. Dit hebben wij ook besproken in ons artikel de blinde vlek in autoland.
Dit is het vierde artikel in een serie over het belang van aftersales voor het rendement van een autobedrijf. Wat ons betreft, nog steeds een blinde vlek in autoland.
In de jaren ’40 en ’50 van de vorige eeuw is in de fabrieken van Toyota de Lean-denkwijze ontstaan. Toyota wilde snel, efficiënt én foutloos produceren. In die tijd was Taiichi Ohno werkzaam in de Toyota-fabrieken. Hij wordt gezien als één van de grondleggers van het Toyota Production System (TPS). Ohno heeft een grote rol gespeeld in het beschrijven van ‘de zeven verspillingen’.
Vaak constateren wij dat aftersales processen inefficiënt zijn. Het verminderen van de zeven verspillingen is belangrijk zorgt voor beter aftersalesrendement. Tegenwoordig gaat het om: ‘de acht verspillingen’. Verspilling nummer 8 is: het niet gebruiken van iemands talent.
De acht verspillingen van Lean:
Als we het over efficiënt werken binnen een autobedrijf hebben, waar kan je dan aan denken?
Op een werkdag worden heel wat meters afgelegd door monteurs (dit noemen wij loopbewegingen). Zij zijn dan op zoek zijn naar gereedschap of de auto van een klant. Wat veel voorkomt is dat de monteur de werkorder naar de receptie loopt. De orders worden naar de receptie gelopen nadat zij hun diagnose afgerond hebben. Al die onnodige meters, zonde van de tijd!
Naast onnodige loopbewegingen, constateren wij ook regelmatig onnodige brugbewegingen. Vibber voert jaarlijks een groot aantal tijdstudies uit op de werkplaats in de vorm van een Multi Moment Opname. Vibber constateert regelmatig dat onderhoudswerkzaamheden onvoldoende gestandaardiseerd uitgevoerd worden. Dit hoeft natuurlijk niet gelijk een probleem te zijn. Wanneer een brug onnodig vaak op en neer gaat, dan wordt dat wél een probleem.
Aftersalesprocessen die niet goed lopen en/of op elkaar aansluiten, kunnen ervoor zorgen dat medewerkers op elkaar moeten wachten. In de praktijk zien wij regelmatig dat kostbare tijd verloren gaat. Er gaat voornamelijk veel tijd verloren als een monteur onnodig lang moet wachten op onderdelen of toestemming voor meerwerk. Er gaat veel tijd verloren doordat werkorders onvolledig, onleesbaar of zelfs onvindbaar zijn.
Niet goed lopende en/of op elkaar aansluitende aftersalesprocessen resulteren ook in fouten. Deze fouten kunnen weer resulteren in herhaalreparaties. Het effect én de (faal)kosten van een herhaalreparatie wordt vaak onderschat. Klanten komen dan onaangekondigd terug. Zij hebben dan acuut hulp nodig door een fout, wat resulteert in ontevredenheid. Daardoor moet wellicht opnieuw een onderdeel gemonteerd worden en / of een monteur moet van zijn betaalde klus af. Mogelijke gevolgen hiervan zijn: verlaagde omzet, minder productiviteit, extra werk voor de receptie en interne kosten voor onderdelen en vervangend vervoer.
Binnen steeds meer automotive-organisaties is een digitale transformatie van aftersales handelingen zichtbaar. Hierbij worden applicaties als CheckIT, Claire en Autodialog ingezet. Doormiddel van deze apps wordt waarde toegevoegd aan het contact met de klant. Deze apps zorgen ook voor efficiënter werken. Omdat aftersales cruciaal is voor klanttevredenheid, zal meer rendement als gevolg komen. Hierbij is digitalisering inmiddels niet alleen handig, maar broodnodig. Digitalisering is een uitstekend middel om verspilling te voorkomen. Onnodig wachten, lopen, schrijven, uitleggen of overdragen kost tijd. Efficiënt werken komt als gevolg van onnodige acties verminderen. Hierbij wordt technologie ingezet als ondersteuning van mensen. Doormiddel van digitalisering hoeven medewerkers niet meer te schrijven. Dit zorgt ervoor dat diagnoses en reparatieadviezen digitaal verwerkt en onderbouwd worden. Doormiddel van foto’s & video’s hoeven medewerkers niet meer onnodig heen en weer te lopen tussen receptie, magazijn en de werkplaats.
Wil je hierover eens verder van gedachten wisselen? Of heb je andere aftersalesuitdagingen, neem dan gerust contact met ons op.
Remco de Vette (06 21 28 02 06 | r.devette@vibber.nl)
De marges in automotive-retail zijn flinterdun. Binnen vibber begrijpen wij er niets van dat maar weinig autobedrijven écht werk maken van hun aftersalesbijdrage. Wij zien het geld simpelweg op straat liggen en bijna niemand bukt?! En dat moet anders, vinden wij. De komende periode brengen wij iedere week een artikel uit, waarin we een relevant aftersalesthema behandelen.
Een goede werkplaatsplanning is het halve werk (en misschien wel méér)
Aftersales performance: nét zo essentieel als sturen op sales performance
vibber. Toekomstgericht met aandacht voor continuïteit en duurzaamheid.
Neem vooral contact met ons op!
Lange Kleiweg 56c
2288 GK Rijswijk
hallo@vibber.nl
+31 (0)70 204 4242
audits@vibber.nl
+31 (0)70 204 4045
hallo@semcostyle.nl
+31 (0)70 204 4264