vibber voert onderzoek ‘Toekomst Automotive’ uit voor Hogeschool Rotterdam

vibber. Vooruit in beweging, bewogenheid en resultaat.

Het afgelopen halfjaar heeft vibber een mooie opdracht voor de Hogeschool Rotterdam uitgevoerd (opleiding Automotive). De wereld binnen de automotive verandert momenteel in een snel tempo. De Hogeschool Rotterdam heeft vibber gevraagd om een onderzoek te doen en een advies neer te leggen waar de opleiding Automotive komende jaren beter en slimmer op kan inspelen, zodat de toekomstige automotive-ingenieur een opleiding kan genieten die haarfijn aansluit op de huidige en toekomstige marktbehoefte. Hieronder enkele bevindingen van het onderzoek.

ketenverschuiving

We zien een duidelijke verschuiving in de keten (lees: Supply Chain Management). De rollen veranderen voor een fabrikant (OEM), de retail (dealernetwerk), de consument, de overheid en tevens brancheorganisaties. Het wordt steeds minder ‘top-down’ (minder ‘push’ en meer pull). Ook vinden er steeds minder schakels plaats in de keten. Fabrikanten nemen een steeds grotere rol aan in de gehele keten (en de importeur en/of dealer hebben steeds minder ruimte qua bewegingsvrijheid binnen de keten). Het bekendste voorbeeld is natuurlijk hoe Tesla omgaat met het ‘dealernetwerk’ en logistieke kaders, maar er zijn meer fabrikanten die deze stappen nemen. Automotive, Logistiek en Supply Chain krijgen een steeds sterkere ‘band’ met elkaar.

marktverandering

Het speelveld binnen de automotive wordt steeds complexer. De technologie verandert bij de dag en ‘online zaken doen’ wordt steeds belangrijker. Het bestedingsgedrag van de consument verandert, de wensen en eisen van de consument worden anders, de informatie rondom specificaties worden anders opgenomen bij potentiële kopers en de blik op mobiliteit verandert ook. Zeker bij ‘de nieuwe generatie’ die minder geneigd is om een auto ‘in bezit’ te hebben, maar meer op zoek is naar een dienstverlenende service (ook wel ‘Mobility as a Service / MAAS) genoemd. Ook binnen wagenparken van bedrijven zien we een flinke verschuiving in aankoop- en gebruikersgedrag. Werknemers gaan meer ‘delen’ en zijn bereid om met een ander voertuig op vakantie te gaan dan het voertuig waar men dagelijks in rijdt. Er ontstaan dan ook nieuwe businessmodellen rondom mobiliteit. Als laatste zien we een verandering in onderhoud, reparatie, monitoring en beïnvloeding van gedrag. Dit leunt steeds meer op ‘Big Data’, ‘Internet of Things’ en slimme algoritmes (een voorbeeld hiervan is onderhoud en updates op afstand zoals Tesla, Mercedes, BMW dit al jaren doen).

de nieuwe automotive-ingenieur

De nieuwe automotive-ingenieur zal minder gericht moeten zijn op diepgaande technische details. Dat wil niet zeggen dat de nieuwe automotive-ingenieur geen diepgang meer kent (de nodige technische kennis nodig blijft wel degelijk noodzakelijk), de rol en inzetbaarheid wordt anders. Het verschil tussen een werktuigbouwkundige en een automotive-ingenieur wordt groter. De nieuwe automotive-ingenieur wordt als het ware een ‘dirigent’ van meerdere vakdisciplines. De nieuwe automotive-ingenieur kan communiceren met de designer, de werktuigbouwkundige, de software engineer (technische informatica), de elektrotechnicus, de logistieke specialist en met de economische specialist (in het kader van nieuwe businessmodellen). De nieuwe automotive-ingenieur moet dus in meerderde vakdisciplines en systemen kunnen denken, communiceren en handelen. We noemen dit ook wel een ‘Automotive System Integrator’. Zaken als systeemengineering, systeemintegratie, project-engineering en communicatie worden zeer belangrijke pijlers in het vakgebied.

drie focusprofielen

  1. Smart mobility (gericht op slimme communicatie tussen voertuigen, passieve en actieve veiligheid, ‘connected fleet, service op afstand).
  2. Green & sustainable mobility (gericht op optimale en zo duurzaam mogelijke aandrijflijn, elektrificering & waterstof, biobrandstoffen, voertuig/energierendement)
  3. Smart Automotive business (gericht op nieuwe business-modellen, nieuwe vormen van mobiliteit aanbieden, logistieke kaders, supply chain, monitoring/dasboarding, gedragsbeïnvloeding, projectmanagement, communicatie).

Vibber heeft het onderzoek voor de Hogeschool Rotterdam uitgevoerd aan de hand van een 35-tal interviews. Diverse aansprekende automotive-bedrijven hebben hier aan deelgenomen, waaronder; DAF Trucks, VDL ETS, VDL Automated Vehicles, TNO Mobiliteit & Logistiek, Bosch Transmission Technology, PAL-V. Maar ook partijen die op een andere manier invloed hebben op de automotive en het onderwijs, waaronder Automotive Centre of Expertise (ACE), Techniek College Rotterdam en Gemeente Rotterdam zijn gehoord.

Vibber bedankt de Hogeschool Rotterdam voor het mogen uitvoeren van deze mooie en interessante opdracht en ook het vertrouwen welke de Hogeschool Rotterdam heeft gesteld in vibber.

vibber. Toekomstgericht met aandacht voor continuïteit en duurzaamheid.

wat ons bezighoudt
Benieuwd wat ons bezighoudt? Hier vind je ons nieuws, onze cases, blogs en meer.

Vibber

ontdek vibber in onze toffe bedrijfsvideo

W&D consultants en WEL Company, twee bedrijven, één DNA. Humor, strijdlust en broederschap. Beide gestart vanuit een passie voor...

vibber gecertificeerd implementatiepartner van Ultimo Software

Vibber en Ultimo hebben een overeenkomst getekend! Vibber gaat als gecertificeerd implementatiepartner van...

Vibber

van W&D consultants en WEL Company naar vibber

Twee bedrijven, één DNA. Speciaal voor de lancering van vibber creëerden wij een uniek boek dat het...

Projects

de digitalisering van aftersales binnen Toyota

Binnen steeds meer automotive organisaties is een digitale transformatie van aftersales-processen zichtbaar....

Projects

vooruit in facilitymanagement bij Looije Verpakkingen

Looije Verpakkingen is in de afgelopen jaren sterk gegroeid. Naast uitzendbureaus zijn er een aantal mooie...

Projects

assetbeheer & organisatieontwikkeling voor de Gemeente Maassluis

Gemeente Maassluis stond voor de uitdaging om haar eigen wagenpark en materieel te verduurzamen tegen...

People

meer autonomie en zelfsturing voor Neo-Mundo

Mijke Eggink, eigenaresse van Neo-Mundo, is gefascineerd door de theorieën over autonomie en zelfsturing...

Vibber

vibber academy

Vibber staat voor vooruitgang en beweging. Om dit te realiseren, is persoonlijke ontwikkeling en het werven van kennis binnen jouw organisatie een must. Door hierop te focussen,...

People, Projects

hét antwoord op een dalende aftersalesbijdrage

Het rendement binnen de automotive-retail (en dan vooral van dealerbedrijven) staat al jaren onder de druk....

Audits

respect voor de relatie tussen importeur en dealer

Hoe betrouwbaar auto’s ook zijn, het kan natuurlijk altijd voorkomen dat er binnen de garantietermijn iets...

Meer weten?

Neem vooral contact met ons op!

Bandijkweg 46A
2676 LJ Maasdijk

hallo@vibber.nl
+31 (0) 174 730 419

© 2020 vibber B.V.