Vibber
In 2024 hebben we prachtige mijlpalen bereikt met vibber! We zijn trots dat ons harde werk en toewijding ook wordt erkend door TMA en FD....
vibber. Vooruit in beweging, bewogenheid en resultaat.
Mijn naam is Mathijs Vijverberg en ik kan met trots zeggen dat ik met een 8 ben afgestudeerd bij vibber van mijn opleiding Automotive Engineering aan de Hogeschool Rotterdam. In het schooljaar 2019 – 2020 heb ik voor vibber een onderzoek gedaan naar de impact van MaaS op de huidige manier van denken over mobiliteit. Met als doel in kaart te brengen welke verandering het relevanter worden van MaaS tot gevolg gaat hebben om zo mogelijke kansen voor vibber te definiëren. Met dit artikel wil ik jullie graag meenemen in mijn persoonlijke ervaring tijdens het project en wil ik het afstudeeronderzoek inhoudelijk kort toelichten.
Tijdens mijn afstudeeronderzoek naar MaaS brak de coronacrisis uit. Hierdoor heb ik de eerste zes weken op het kantoor in Maasdijk gewerkt om vervolgens voornamelijk vanuit huis het afstudeerproject af te maken. Gelukkig had ik in de eerste zes weken al een goede klik met mijn collega’s bij vibber. Hierdoor heb ik zelfstandig door kunnen werken in de thuissituatie zonder dat het overzicht en de kwaliteit van mijn onderzoek echt in gevaar zijn gekomen. Het sturen op projectmanagement en verantwoordelijkheid vanuit vibber heeft daarbij ook sterk bijgedragen.
Ik heb veel steun gehad tijdens het thuiswerken. Door wekelijks voortgangsoverleg en een kritische blik van mijn collega’s en begeleiders heb ik een goed verloop van mijn afstudeerproject kunnen borgen. Al snel werd duidelijk dat je als afstudeerstudent bij vibber serieus wordt genomen en niet zomaar ‘die ene afstudeerder bent’. Je wordt serieus genomen door je collega’s en die verwachten eenzelfde houding van jou als afstudeerder. Deze opstelling vanuit vibber heeft mij niet alleen als student maar vooral als beginnend professional een enorme boost gegeven.
Tot slot heb ik verschillende cursussen van het traineeship mogen volgen waardoor ik ook gelijk nieuwe vaardigheden aan mijn dossier heb toegevoegd. Voorbeelden zijn een IPMA-, Lean Green belt- en assetmanagement-training.
Onder begeleiding van Jaap Geertman en Jasper Middelburg zijn de probleemstelling, doelstelling, hoofd- en deelvragen opgesteld. De hoofdvraag van het onderzoek was:
‘Welke impact gaat het relevanter worden van MaaS binnen de mobiliteitsmarkt hebben op de huidige manier van denken over mobiliteit bij bedrijven en organisaties. En is het voor vibber interessant om op een bepaalde manier op deze ontwikkeling in te spelen?’
Het bovenstaande is uiteengezet in een projectplan waarin ook de verschillende (deel)facetten van het onderzoek zijn gedefinieerd. Daarnaast is het onderzoek opgedeeld in verschillende fasen op basis van de van de DMADV-cyclus.
Ten eerste heb ik onderzocht wat de definitie van MaaS inhoudt en hoe de vraag naar MaaS tot stand komt. Hieruit bleek dat MaaS een begrip is dat op uiteenlopende manieren wordt ingevuld. In de basis gaat het om een (digitaal) platform die de gebruiker in staat stelt om middels een account gebruik te maken van alle vormen van openbare mobiliteit. Denk hierbij aan het openbaar vervoer, de taxi, deelauto’s en -fietsen. Het gevolg van de onduidelijkheid over het begrip MaaS is dat de specifieke vraag tot MaaS nog lastig tot stand komt.
Vervolgens heb ik mijn kennis over MaaS uiteengezet tegenover de huidige expertise, doelgroep en doelstelling van vibber. Daarbij heb ik gedefinieerd hoe de vraag tot MaaS ontstaat en welke specialistische rol(len) er voor vibber zijn weggelegd. Vervolgens zijn de voor- en nadelen per rol gedefinieerd. En heeft een sessie plaatsgevonden waarbij een keuze is gemaakt voor een implementatie bij vibber op basis van mijn advies.
De MaaS-implementatie biedt vibber inzicht in de verschillende vormen van mobiliteit die onder MaaS vallen. Ofwel alle openbare vormen van mobiliteit. Het doel is een klantgericht advies te kunnen geven. Waarbij zo veel mogelijk opties worden meegewogen in de zoektocht naar het beste advies voor de klant. Kortom vibber verkoopt geen nieuwe mobiliteit, maar biedt de klant juist het inzicht om uitstoot en kosten te managen en te reduceren. Lees hierover binnenkort meer in het artikel aangaande het duurzaamheidsproject bij de gemeente Altena.
vibber. Toekomstgericht met aandacht voor continuïteit en duurzaamheid.
Neem vooral contact met ons op!
Lange Kleiweg 56c
2288 GK Rijswijk
hallo@vibber.nl
+31 (0)70 204 4242
audits@vibber.nl
+31 (0)70 204 4045
hallo@semcostyle.nl
+31 (0)70 204 4264